impact
15 miljoen euro voor 1,8 miljoen mensen

15 miljoen euro is de eis die Rick Brink, de allereerste minister van Gehandicaptenzaken van ons land, op de 2e dinsdag van september heeft neergelegd bij het kabinet in zijn troonrede.

Dit bedrag is nodig voor de uitvoering van zijn speerpunten: meer zichtbaarheid van mensen met een beperking in programma’s van de publieke omroep, 1000 extra stageplekken voor studenten met een beperking en in elke gemeente een inclusieve speeltuin. Als minister-met-een-camera is Rick Brink het boegbeeld en de voorvechter van 1,8 miljoen Nederlanders met een beperking. Zijn functie vervult duidelijk een behoefte onder de doelgroep, blijkt uit de meer dan tientallen verzoeken voor samenwerkingen en gesprekken met belangenorganisaties en (landelijke) politici en meer dan 60 interviews sinds zijn aantreden afgelopen juni. Vanzelfsprekend mocht Rick op de 3e dinsdag van september ook niet ontbreken bij de troonrede in de Ridderzaal.

meer impact

Maatregelen na uitzending over ‘zorgcowboys‘

Deze zomer onthulde ons online data-journalistieke platform Pointer samen met Reporter Radio (NPO Radio 1) en het journalistieke platform Follow the Money dat 97 zorgaanbieders in 2017 gezamenlijk ruim 50 miljoen euro winst maakten en ruim 20 miljoen aan winstuitkeringen (dividend) hebben uitgekeerd aan aandeelhouders. Dit geld was afkomstig uit premiegelden en belastingopbrengsten en verdween in de zakken van directeuren en aandeelhouders. Naar aanleiding van deze onthulling is de politiek wakker geschud en zijn er door minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport maatregelen genomen om dit soort excessen te voorkomen. Acht van de 97 zorgaanbieders zijn gevestigd in de Friese gemeenten. Deze gemeenten hebben aangegeven een grondige analyse te gaan maken om te onderzoeken of daar zorggeld onrechtmatig gebruikt is. Ook andere gemeentes in Nederland hebben ondertussen zorgaanbieders onder de loep genomen en geld teruggevorderd.

Half miljoen abonnees voor Kindertijd op Youtube

Begin september heeft ons kinderprogramma Kindertijd de magische grens van een half miljoen abonnees op YouTube bereikt. In de maand augustus werden de video’s ruim 38 miljoen keer bekeken. In totaal zijn de video’s ruim 150 miljoen keer bekeken. Met deze cijfers is Kindertijd in één klap één van de grootste YouTube-kanalen van de NPO. De kleuterdocumentaire Inge woont op de boerderij is het meest populair onder onze jonge kijkers met meer dan 56 miljoen (!) views. In totaal keken kinderen online al ruim 4 miljoen uur.

Brandpunt+ ontmaskert Bitcoinoplichters

Achter de vele Bitcoinreclames op Facebook, waarbij foto’s van prominente Nederlanders worden gebruikt gaat een internationaal netwerk van bedrijven schuil, onthult Brandpunt+. Minstens één Nederlandse onderneming is deel van dit netwerk. De makers van de advertentie worden beloond per doorverwezen bezoeker. De bedrijven meten voortdurend hoe goed de advertenties en achterliggende pagina’s het doen. Bewezen succesnummers worden gekopieerd en verspreid, vaak internationaal. Bekende Nederlanders als Jort Kelder en John de Mol hebben aangekondigd gerechtelijke stappen te ondernemen.

Gezondere levensstijl door SpangaS

Uit onderzoek van het Amsterdam UMC blijkt dat bewuste boodschappen in televisieseries effect hebben op het gedrag van kinderen die naar de serie kijken. In de jeugddramaserie SpangaS zat eerder dit jaar bewust een jongen die van een ongezonde naar een gezonde leefstijl overstapte. Met social media-experts van een zorgverzekeraar werd vervolgens het gedrag op social media gemonitord. Hierbij werd gekeken naar het sociale mediagedrag, met focus op termen als gewicht, fruit, groente, diabetes en beweging. Deze termen werden op social media meer gebruikt toen de verhaallijn van ongezond naar gezond veranderde. In de controleperiode was zo’n toename niet te zien. De verhaallijn in SpangaS heeft jonge kijkers gemotiveerd om gezondere keuzes te maken.

SpangaS en Rode Kruis geven EHBO-les  

Onze jeugdserie SpangaS heeft EHBO-tutorials gelanceerd op YouTube. De leerlingen in SpangaS krijgen dit seizoen te maken met verschillende ongelukken, zoals verslikking, verwondingen aan het hoofd of flauwvallen. Vervolgens vragen de leerlingen zich af wat ze kunnen doen om te helpen. In deze YouTube-serie, die onder inhoudelijk toezicht van het Rode Kruis werd gemaakt, geven drie acteurs van SpangaS antwoord op deze vraag. Deze video’s zijn gratis te vinden op YouTube en geschikt voor kinderen tussen de 7 en 12 jaar om de eerste stap naar EHBO-kennis te zetten. Daarnaast zijn de online tutorials ook opgenomen in het gratis Rode Kruis EHBO-lesmateriaal voor basisscholen.