prijzen
3 maal goud 

KRO-NCRV wint drie gouden Spin Awards. De Spin Awards zijn de grootste creatieve prijzen van Nederland voor digitale media. Een geweldige prestatie. 

SpangaS heeft een gouden Spin Award ontvangen in de categorie Website. De jury noemt het een heel geslaagd, veilig en relevant online platform voor de jongste doelgroep van SpangaS. Ook BinnensteBuiten heeft een gouden Spin Award gekregen voor de voice-assistant Chefkok BinnensteBuiten in de categorie Artificial Intelligence & Voice. Het juryoordeel luidde: ''Deze voice applicatie is een wonderschone extensie van een zeer sympathiek televisie programma, die alle mogelijkheden van dit nieuwe platform slim omarmd''. Daarnaast mocht de Zappmissie Live VR-Game ook een gouden Spin Award mee naar huis nemen, in de categorie AR/VR. De jury: ''Uniek en geweldig om te zien hoe traditionele TV en Digitaal perfect live tijdens de uitzending bij elkaar komen in dit project''. 

meer prijzen

Winnaar documentairewedstrijd KRO-NCRV

Voor de derde keer schrijft KRO-NCRV 2Doc een documentairewedstrijd uit met als doel om maatschappelijke documentaires op de kaart te zetten en nieuwe verhalen, andere vormen en samenwerkingsverbanden te vinden. Het thema dit jaar was: De Ander als Vijand. Het winnende filmplan, van Daniel Krikke, paste er goed bij. De documentaire volgt de ex-gedetineerde Bruce (27) die na een jarenlang verblijf in internaten en in detentie zijn leven op de rails probeert te krijgen. Filmmaker Krikke en zijn producent Worldvisuals Film winnen 125.000 euro om hun filmplan te realiseren.
De oproep een filmplan in te sturen heeft maar liefst 31 plannen opgeleverd. De jury was verrast door de grote hoeveelheid voorstellen waarin het thema van verschillende kanten werd benaderd. 

De Achtste Dag wint de Tegel

Dinsdag 23 april heeft de KRO-NCRV-documentaire De Achtste Dag de Tegel gewonnen, de belangrijkste journalistieke prijs in ons land, in de categorie Achtergrond. De documentaire gaat over de redding van de Vlaamse banken Fortis/ABN AMRO, nu alweer tien jaar geleden. In 2008 klapte het Europese financiële stelsel bijna in elkaar. Aan de hand van de reddingsoperaties van Fortis/ABN AMRO nemen Europese leiders van toen ons mee naar de zeven spannendste dagen van 2008. Waar staan we nu, tien jaar later? En kan de crisis opnieuw uitbreken?

Dutch Podcast Award voor 30 MINUTEN RAUW

Donderdagavond 6 juni won Ruud de Wild de Dutch Podcast Award voor zijn wekelijkse podcast 30 MINUTEN RAUW. In zijn podcast stelt Ruud de Wild dertig minuten lang vlijmscherpe vragen aan een bijzonder persoon. De wekker wordt gezet, er wordt geen vraag geschuwd en het resultaat hoor je ongecensureerd in 30 MINUTEN RAUW. 
De Dutch Podcast Awards is een initiatief van BNR. Het doel is om alle podcastmakers van Nederland een groter podium te geven en speelt in op de populariteit van de podcast.

German Brand Award voor Wij zijn LIT!

Op 6 juni heeft KRO-NCRV in Berlijn voor de ‘Wij zijn LIT!’ anti-pestcampagne een German Brand Award gewonnen. De prijs werd uitgereikt voor Excellence in brand strategy and creation binnen de categorie brand communication - social media. De German Brand Award is een prijs voor succesvol Brand Management. 
Om het probleem van pesten aan te pakken lanceerde KRO-NCRV in samenwerking met Stichting Kikid vorig jaar een online game: ‘Wij zijn LIT!. Met deze innovatieve game wilde KRO-NCRV niet alleen op een nieuwe manier een maatschappelijke discussie aanzwengelen, maar ook nieuwe technologieën ontwikkelen om als mediabedrijf jongeren te bereiken. De game zorgde voor een real life experience die kinderen aanmoedigde om inzicht te krijgen in hun eigen houding ten opzichte van pesten.

Dubbel prijs bij de Dutch Interactive Awards

Tijdens de tiende editie van de Dutch Interactive Awards worden elk jaar de beste Nederlandse interactieve cases bekroond. SpangaS en BinnensteBuiten vielen beiden in de prijzen. SpangaS won de zilveren prijs in de categorie Content. De jury heeft haar waardering uitgesproken voor het feit dat SpangaS haar verantwoordelijkheid pakt en met beperkte middelen er toch in slaagt om een groter maatschappelijke ontwikkeling (verantwoord social-mediagebruik onder jongeren) te adresseren. BinnensteBuiten heeft goud gewonnen in de categorie nieuwe interfaces met hun BinnesteBuiten kookassistent. De stem is volgens de jury de interface van de toekomst. Dit resultaat is voor de publieke omroep een mooie kans om de oplossing open te stellen voor andere ontwikkelaars, aldus de jury.