Hoofdartikel
Nieuwe manier van onderzoek naar wapenhandel leidt tot opvallende ontdekkingen en Kamervragen

De dataredactie van KRO-NCRV heeft in de 1e helft van januari, in samenwerking met onderzoeksbureau Lighthouse Reports en het internationaal gelauwerde onderzoeksplatform Bellingcat., onderzoek gedaan naar waar Nederlandse wapens terechtkomen na verkoop aan het buitenland.

Tijdens een bootcamp van 8 tot en met 19 januari zijn die vermoedens van het vooronderzoek uit 2017 met behulp van open source-onderzoek en de hulp van Bellingcat onderzocht. Met de aanwijzingen die de data-journalisten tijdens het vooronderzoek vonden, zijn diverse openbaar toegankelijke social media afgezocht om foto’s en video te vinden van allerlei wapentuig.

Tijdens het onderzoek is ontdekt dat:

•    IS Egypte aanvalt met een Nederlandse pantserwagen
•    Deze boten uit Gorinchem betrokken zijn bij incidenten in Libië
•    Nederland in de nabije toekomst drone-doden op zijn geweten krijgt
•    Nederlandse Houwitsers in Jemen rondrijden

 De onderzoeksresultaten zijn terug te vinden op het online report Explosieve Export: https://data.kro-ncrv.nl/wapenhandel/#intro 

Het onderzoek heeft geleid tot Kamervragen aan de minister van Economische Zaken. Verder zijn we op basis van het onderzoek uitgenodigd door de European Investigative Journalism Conference om in mei een presentatie te houden over onze bevindingen tijdens het internationale datajournalistiek festival Dataharvest

meer innovatie

Chef-kok Ramon kookt online op Facebook

Op dinsdag 27 maart heeft BinnensteBuiten chef-kok Ramon Brugman live gekookt op Facebook vanuit zijn kookstudio in Harderwijk. Tijdens de live-stream maakte Ramon verschillende kleine gerechtjes en tijdens het koken stroomden de vragen voor hem binnen van de online kijkers. Voor Ramon en het team van BinnensteBuiten  was het zijn eerste keer dat dit plaatsvond en het smaakte zeker voor hem en KRO-NCRV naar meer.

De aflevering terugkijken kan op www.facebook.com/BinnensteBuiten

Online zoektocht: jeugdliefdes na 65 jaar herenigd

Adres Onbekend, D&I, MC&L en webdesignbureau Jager en Prooi hebben hun krachten gebundeld in de pilot ‘Online Zoektochten'.
Zoektochten staan in veel van onze programma’s centraal, zo ook bij Adres Onbekend. Waar het NPO radio5-programma alle zoektochten via de radio oplost, deden wij dat nu via Facebook. We experimenteerden met een nieuwe vorm van interactie. De twee zoektochten werden geheel uitgerold via een Facebook-evenement. Hierin werd de ‘community’ meerdere keren per dag op de hoogte gehouden van het verloop van de zoektocht en kon je de binnengekomen tips volgen.
Een mooi voorbeeld was de ‘cold case’ van Nel die haar jeugdliefde Harry al 65 jaar niet heeft gezien. Na een korte romance na de Watersnoodramp in ’53 zijn de twee elkaar uit het oog verloren. Met weinig aanknopingspunten maar veel interactief bereik op Facebook is deze zoektocht bij bekenden van de 85-jarige Harry terecht gekomen.En hebben Harry en Nel elkaar weer na 65 jaar ontmoet, hier bij de KRO-NCRV.
De pilot was een succes en krijgt een vervolg om nog meer mensen elkaar terug te laten vinden.